Hoppa till sidans innehåll

Konstsnö

Snötillverkningen har både startats och avslutats. Vi har tillverkat den snö som behövs

2015-12-31

 

Efter att ha haft en del strul under de kallperioder vi haft lyckades vi köra den senaste kylperioden och skulle tro att vi i morgon 1/1 kommer att börja köra ut snön. Totalt har vii kört 30 timmar med båda kanonerna vilket bör räcka för att täcka 1 km. 

 

2014-01-07

Prognoserna lovar kallt väder till helgen och vi har varit tvugna att ställa in skidskolan. Även om vi lade ner mycket tid och pengar på att bygga ett konstsnöspår i december så luter mycket åt att vi gör ett nytt försök till helgen.Påfyllning av dammen har påbörjats

dammfyllning

2013-12-07

Stefan, Magnus och Ola körde i gång kl 02.00 på lördag. Det var ca -6 grader men det blev kallare under em kvällen.

På natten hade vi ca -12 grader som kallast.

Vi började med att spruta platten och pulkabacken (baksidan kullen).

Sedan körde vi första delen närmast järnvägen, nedre rörgatan.

Söndag Kväll flyttade vi till den övre rörgatan och började där.

Måndag kl. 13.00 var allt klart.

Vi har nu enkilometern säkrad med ett fint lager konstsnö.

Återstår att få snön pistad men det kommer förhoppningsvis att ske under morgondagen.

Vi bröt pga att det började bli för varmt mitt på dagen. Annars var tanken att vi skulle köra ett tag till.

Platten och skicrossguppen +  vägen mellan pulkabacke och guppen är inte sprutade.

 

Ni är några stycken som hört av er och inte fått vara med denna vända.

Ni kan vara lugna… Vi skall spruta mer bara det blir kallt och då blir det ingen natt körning heller.

Jag hör av mig när det börjar dra ihop sig igen.

 

Sammanfattningsvis så har det gått jävligt bra denna gång. Inga större problem förutom att en automatsäkring löst under några timmar natten till måndag.

Som tur va var det Lars och Edy som sprutade då och dom ”fixar” ju allt (nästan).

Elverk, pumpar, rörgator och bränsle påfyllning utan större problem.

(Vi trodde att vi hade fått ihop tillräckligt med snö men det visade sig att det kommande blidvädret som höll i sig ett par veckor in i januari fick det mesta av konstsnön att töa bort).

2010-11-21

Stora problem under helgen med att generatorn löste ut hela tiden.

Efter diverse goda tips från er som begriper problemet så fixade vi bättre jord.

Problemen fortsatte och under lördagen kom Hjorten upp och hjälpte oss. Han konstaterade att tryckstegringspumpen var felkopplad så han fixade det.

Problemet med att generatorn löste kvarstod dock.

Efter att ha pratat med Lars Djerf så fixade han så att en ABB kollega (Marek) skulle komma upp under söndagen tillsammans med Hans-Erik.

Idag fixade dessa fantastiska El människor så att vi kunde köra allt och prova systemet. Vad skulle vi göra utan alla elisar som vill hjälpa klubben? Inte snö i alla fall.

Vi monterade det sista på nedre rörgatan och provtryckte. Perfekt resultat.

I morgon kommer Magnus att försöka färdigställa den övre rörgatan (hydranter och lågpunkter kvar).

Förhoppningsvis kommer vi att kunna provtrycka den under em/kvällen.

Vi har fortfarande en del frågetecken som måste fixas och en del saker som måste åtgärdas med containern.

 

Eftersom det skall bli skapligt kalt ett tag så kallar vi till möte nu på tisdag kl. 18.15.

Genomgång på plats av allt.

Säkerhet

Sprutschema mm

Beroende på väder så kanske vi drar i gång och sprutar under onsdagen, vi får se.

 

Ni som kan och känner att ni vill vara med och tillverka det vita guldet skall komma då.

Idag lovade jag, när det såg som mörkast ut, att om vi får igång grejorna skulle jag bjuda på champagne.

Jag tycker att vi firar efter vi gjort klart all snö med en riktig fest i klubbstugan där snöfixare, rördragare, elisar mm + respektive (om man har någon) får lite skumpa och tilltugg.  

Fest är ju nästan lika kul som att göra snö.

En invigning av anläggningen före kanske ????????

 

2010-11-19

Igår fick vi upp containerarna och det blev jätte bra.

Vi var 5 st. där igår och snart är rörgatorna färdiga.

 

Tyvärr så har vi problem med elverket så vi kunde inte provköra grejorna igår.

Har dock förhoppning om att kunna hitta felet nu på em.

 

Kommer att vara i källbotten i morgon fm från ca 10.30

Hör av er till mig om någon vill jobba några timmar.

Får vi igång elverket i kväll kommer vi att provtrycka i morgon.

 

2010-11-18

Under tisdagen visade det sig att en snökanon inte fungerade.

Magnus var till Falun igår och hämtade ventiler och fick då med sig en kontaktor vi trodde det kunde vara fel på.

Hans-Erik kom till brandstationen och monterade och allt skall fungera nu.

Igår byggdes det rörgator av ett tappert gäng.

Idag är Magnus där och bygger för fullt under dagen.

Nu ser jag till att containerna kommer på plats och 16.30 kommer Bengt Hjort och kopplar in elverket.

Det skall monteras hydranter  och rörgatan skall gås igenom, sedan är det dags för provtryckning.

Ni som vill och kan vara med under provtryckning och test körning kan komma upp till källbotten i kväll, jag finns där från ca 16.30.

2010-11-16

En liten lägesrapport

Lars Djerf och Benny Moren byggde rörgata på måndag kväll, nästan klara med den nedre delen.

Containern är under provdrift och skall provbelastas i kväll.

Det är ju info kväll i Källbotten och förhoppningen är att så många som möjligt kan hjälpa till med byggande av rörgata.

Om allt faller på plats i morgon så kommer vi att ha alla delar + att vi kommer att köra upp containerna på torsdag om allt är klart.

Bent Hjort kommer att  koppla in elverket och då skulle vi kunna provtrycka redan då.

Detta förutsätter att rörgatorna är färdiga. Om några kan bygga på onsdag kväll så kanske vi kan genomföra provtryckningen på torsdagen.

Jag och Magnus kommer att försöka färdigställa dammen på onsdagen.

Med lite flyt så skulle vi i praktiken kunna börja spruta snö redan på fredagen.

Vi får se om vi flyttar fram info och instruktionsträffen samt att vi ordnar ett sprutschema.

 

2010-11-14

 

Pusselbitarna börjar falla på plats.

 

I helgen blev det riktigt mycket gjort.

På fredag kväll började vi dra ut elkabeln. På lördag morgon körde Bengt Hjort + två medhjälpare igång och koppla elen i skåpen.

Hans-Erik hade en plan på hur vi skulle få igenom PEM-slangarna 80 m genom det gamla gjutjärnsröret. Planen fungerade och nu är det inte så långt borta med vattenfyllningen.

Brunnsringen är på plats. Hoppas dammen håller????

Arbetet med Rörgatorna flöt på bra.

Sammanfattningsvis så gick det ”jävla bra” och vår vision om att kunna nyttja dammen ser ut att bli verklighet.

Anna-Karin fixade fika och korv till hungriga arbetare, kanon.

 

Vi har fortsatt och bygga under Söndagen så ca 50% av rörgatorna är helt färdiga.

Bifogar en skiss över hur det kommer att se ut när det är färdigt. Lite osäkerhet kring en lågpunkt.

 

Enligt yr.no kommer det att bli kallt om ca en vecka. Riktigt kallt.

Om vi gör en kraftansamling under veckan och får klar rörgatan före helgen hinner vi provtrycka och testköra samt ha ett planerings och instruktionsmöte under helgen.

Drömmen vore ju om vi kunde stå sprutklara under söndagen.

 

För att detta skall lyckas behöver vi tillsammans bygga rörgata under veckan.

Är man tre stycken tillsammans flyter det på bra. Prata ihop er och hör av er till mig. Ni kan ringa eller maila så försöker jag vara samordnande.

Det är kanon om ni kan ställa upp en em kväll kommande vecka.

Ni får instruktioner av mig, Magnus, Mats Borg eller Lars Djerf, det är inget svårt men några saker att tänka på.

 

Jag och Magnus kommer att fokusera på att få klart allt kring dammen och färdigställa och provköra elverk och kanoner.

Vi monterar hydranter och lågpunkter på rörgatorna. Det skall fixas med bränsle och anslutningar.

Om vi hjälps åt med rörgatorna står vi klara nästa söndag, och är vädret med oss kommer vi kanske ha allt sprutat pistat och draget veckan därpå.

Sen kan vi åka skidor ända till maj oavsett vinterväder.

 

Magnus lägger upp en snötillverkningsplan som vi skall följa. Vilka delar sprutas först osv.

Jag lägger upp säkerhetsinstruktioner och driftinstruktioner.

 

 

Hoppas allt faller på plats.

//Stefan Karlsson

 

Status September 2010

Det har gått ett drygt halvår och saker har hänt. Först och främst fick vi ju en fantastisk vinter med natursnö. Visst hade effekter av konstsnön varit större utan konstsnön men man får tacka och ta emot. Kommunen fortsätter och investerar i rör för de pengar som återstår. Källbotten kommer förmodligen att satsa och köpa egna rör så att vi kan säkerställa en permanent rörbana. När det gäller elen så kommer klubben att investera 100-150 000 kr i elkabel och uttag för att kunna tillverka snön där det behövs utan att behöva köra ut snön med lastmaskiner. Det innebär att klubben kommer att kunna täcka hela 1,5 km (till vägen) på elljuspåret med konstsnö. Vi kommer fortsätta att undersöka möjligheten att använda branddammen som "kyltorn" dvs pumpa vatten dit för att kyla ner och få kallare vatten vid snöproduktion. Det är ca 8 grader varmt i gruvhålet och kan vi sänka vattentemperaturen mot 0 så blir driftsekonomin mycket bättre.

 

Nu kommer vi att bygga en kontainer där elverk och högtryckspump finns färdigmonterade. Denna container kommer att stationeras i Källbotten. Vi kommer låsa och gps larma denna så att vi är säkra på att den inte försvinner.

När rören kommer kommer vi att behöva samla ihop lite medlemmar som kan hjälpa till att gräva och montera rör och elkabel. Återkommer med det.

Det känns som vi är på väg att bygga en bra, effektiv och enkel konstsnöanläggning. Hoppas på lite kyla i November så skall vi nog kunna ta in en hel del pengar på skidåkare som kan vara med och finansiera denna satsning.

Återkommer.

Status Måndag 21/12 16.00

Det har nästan gått en vecka innan sedan vi skulle starta snötillverkningen. Onsdag kväll kl. 21.18 fick vi igång på den ena kanonen. Eftersom vi saknade 1 63 a uttag så kunde vi inte start nr 2. Snökaninen gick hela natten och torsdag morgon hämtade vi ett bygguttag som gjorde att vi kunde koppla in ytterligare 1 lkanon. Torsdag 12.00 hade vi båda kanonerna igång. Dessa kördes sedan så mycket det gick fram till kvällen då det blev lite kallare (-15) Eftersom det blev kallare så kunde vi också pumpa mer vatten. Vad vi inte tänkte på var att matarpumpen i gruvhålet har sin begränsning på ca 40 m3 i timmen. Snökanonerna ville ha mer och högtryckspumpen försökte att pumpa mer vatten. Detta ledde till att motorsäktringen på matarpumpen löste ut. Vi fick panik och tömde hela systemet på vatten. Det visade sig att vi var tvugna att strypa vattentillförseln till snökanon nr 2 så att vi inte översteg pumpens kapacitet. Vi har sedan tillverkat den snö som behövs plus en hel del mer. Vi har nog haft perfekta förhållanden.

lördag morgon började utkörningen av snön med 1 hjullastare till att börja med. Under dagen kom även den 2:a hjullastaren. Det dröjde inte länge förrän nr 2:s bromsar frös. Efter ett antal timmar så släppte detta och den kunde fortsätta att köra snö. Strax därpå så frös bränsletillförseln och 2:an stannade igen. Nr 1 kunde fortsätta till på kvällen då även dessa bromsar slutade att fungera. På morgonen så kunde 1:an ta sig till ett varmgarage och fixa bromsarna. Under det som återstod av söndagen så fortsatte 1:an att köra snö på 900 metersspåret. När kvällen kom så återstod det 300 meter att täcka. Vi ringde in en hjullastare och lyckades täcka de sista 300 meterna. Kanske inte lika tjockt men eftersom kommunens pistmaskin redan hade börjat jobba med att pista spåret så var det viktigt att få ut snön. Allt är pistat utom saxbacken som blev kvar när även pistmaskinen gick sönder. Vet inte om det går att köra skidor i spåret idag, jag tror att det går men jag tror att pistmaskinen är lagad till i morgon så att de kan slutföra uppdraget.

 

Status Onsdag 16/12 12.00

Schenker fick inte med sig kanonerna igår. Det fick inte plats på lastbilen. I stället ordnade Areco så att en pickup med släp åkte kl 08.00 i morse från Östersund. Eftersom snön som kom igår måste tas bort från vägarna så har vi hamnat i ett annat problem, nämligen att det är nästan omöjligt att få tag i ett fordon som kan transportera upp dieselaggregatet idag. Stefan K håller i denna boll och senast jag pratade med honom så såg det ljust ut. (en som kände en annan som kände en som hade ett transportmedel skulle höra av sig!!!!)

Den sprillans nya 4-hjulingen som skall användas för att flytta på kanonerna finns på plats. Dieselbehållare finns på släpkärror färdiga att fyllas. Vid 14.30-15.00 tiden så kommer beställningen ner från Östersund och Wikers plåt har lovat att hjälpa till med en hjullastare för att få av grejerna.

Arecos egen elektriker kommer att vara på plats idag för att sätta igång systemet under eftermiddagen.

Stefan har gjort ett jättejobb för att fixa elen och nu hänger det bara på att vi får tag på en transport som klarar detta.

 

 

Status Måndag 14/12 11.00

 

I söndags gjordes ytterligare ett försök att få eld på den stora rishögen på planen. Det gick inte bra. På tisdag kommer vi att ta dit en skogstraktor för att ta bort den och de andra högarna. Dessa kommer att läggas i "dammen" så länge.

I kväll kommer det 1 person från Areco som i morgon kommer att koppla ihop återstående rör, fästa rör och koppla in hydranterna (vattenuttagen).  

Under morgondagen kommer även kanonerna och tryckstegringspumpen. Dessa är färdiga att bara kopplas in med en 64 amperes handske. Det som behöver göras är att sätta upp ett kopplingsskåp på laven som klarar av de säkerhetsföreskrifter som ställs. Stefan K har koll på detta och kontakt med de personer som kan lösa detta. Detta är en kostnad som vi inte har räknat med. Det har pratats om 50 000 för bara skåpet!!!. Eftersom det har kommit nya regler som säger att jordfelsbrytare måste finnas så finns det tyvärr nästan inga begagnade skåp.

Under onsdagen kommer systemet att testas (Det ser ut som om det kommer att vara kallt då). Vår målsättning är att vi skall få en utbildning på onsdag kväll. Är allt intrimmat till onsdag kväll så kör vi på tills vi blir klara. Det innebär kanske att vi kommer att köra resten av veckan. 

Eftersom utrustningen är stöldbegärlig så kommer vi att köra klart och transportera bort utrusningen så fort vi är klara. 

Nu när vi vet ungefär när systemet kommer igång, kommer vi sätta upp ett körchema. Övernattning för de som får nattpassen är ingen utopi. Som tur är så har vi ett antal pensionärer som kan tänkas att ta dagspassen då vi måste köra hela tiden.

 

Status 10/12 kl.20.00

Skyddsgolvet är på plats och den 1,5 meter långa men smala matarpumpen hänger nu 4-5 meter under vattenytan 32 meter  under det ditsatta golvet.

 

Kvar att göra.

-leverans av tillfällig högtryckspump 30 kw (den vi väntar på är på 37 kw)

-leverans av 2 st fläktkanoner (måndag 14) Areco

-montering av elcentral. Hit kommer dieselaggregat, högtryckspump och snökanoner kopplas vid drift. Dragning av kabel till kabelskåp vid hydranterna.(måndag 14/12 kväll eller tisdag. Kabeldragning senare)

-hämta dieseltankar. Fylla dessa (början vecka 51)

-tillverkning av snö (förhoppningsvis tisdag15/12 -onsdag +2-3 dagar)

-utkörning av snö. ( förhoppningsvis helgen 19-20

-preparering av spår (förhoppningsvis helgen 19-20)

 

Status 10/12 08.00 

Hela denna vecka (v 50) har Areco från Östersund varit i Källbotten och påbörjat installationen av snökanonutrusningen. De högtrycksrör som var tänkt att läggas, ligger nu på plats. Från början var det tänkt att vi skulle lägga 20 meters elkablar där det behövdes.  Enligt räddningschefen i Ludvika så  är denna lösning ej helt säker så istället kommer en fast elkabel att dras från gruvan till de olika hydranterna/uttagsplatserna.

Det dieseldrivna elverket är under kontroll. Detta skall "bara" transporteras upp till Källbotten och kopplas in. Elverket väger ca 4-6 ton.

När gruvlaven öppnades insåg vi snabbt att  det även här kommer det krävas rigorös säkerhet så att ingen trillar ner i det öppna hålet på drygt 2*2 meter. Även om man klarar 3 meterssvikten på badhuset i Ludvika så krävs det en oerhörd precision om man skall klara 30 meter fritt fall utan att slå ihjäl sig. Nästa steg är att ta sig upp igen...

Det kommer att läggas ett golv över hålet som sedan matarpumpen sänks ner igenom. Detta skall om allt går som det är tänkt, göras fredag den 12/12.

Våra vänner från Östersund åker hem över helgen och kommer med delvis nytt manskap på måndagen för att installera stegringspumpen/högtryckspumpen. 

Det vi behöver NU är en elektriker som kan koppla ihop matarpump, högtryckspump, elverk och snökanoner.

Är detta installerat och klart på tisdag nästa vecka,  så har vi chansen att nyttja nästa veckas minusgrader (enligt YR.NO den 10/12).

Blir det 3-4 dagars kyla så kommer vi att kunna tillverka den snö vi behöver,

10 000 m3!!!. Den snömängd skall i praktiken räcka till en bädd, med 50 cm höjd och 6 meters bredd som täcker 1,5 km plus hela lekområdet.

Till helgen 19-20/12, kommer vi att ha snö som behöve köras ut på spåret och på lekområdet. Vi har i dagsläget 1 frontlastare som kan förse 1 lastbil och 1 dumpers med snö. Snön körs ut på spåret för att sedan finjusteras av kommunens pistmaskin som körs av KG Boman.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 01:20
Skribent: Magnus Einarsson

Postadress:
Källbottens IK - Skidor
Box 189
77124 Ludvika

Kontakt:
Tel: +46 70 6917188
E-post: This is a mailto link

Se all info